úterý 23. října 2012

Cyklistika

   Tak už jsem tu v kategorii "Hýbejme se" měla spinnig, tak přidávám i cyklistiku. Tu mám upřímně mnohem raději než spinning, na spinningu mi nevyhovují totiž dvě věci - nucené tempo a to, že vlastně hodinu koukám akorát na spocená záda před sebou a přesně tyhle dvě věci u klasického kola odpadají...

   Jízda na kole je úžasný způspb jak shodit kila a dostat se do kondice! Samozřejmě i zde je opět správná tepovka, při jízdě na kole (pokud chceme hubnout) je ideální, abyste se pohybovali v takzvaném aerobním režimu. Asi po 20 minutách se začnou spalovat tuky, takový pohyb vás příliš nezhuntuje a vydržíte jej provozovat déle. Naopak v rychlejším tempu, tedy anaerobním, se do svalů vyplavuje kyselina mléčná, která vyvolává únavu a bolest. Konkrétně při cyklistice hrozí, že "narostou" obrovské svaly na stehnech, což většina z nás nechce, že :-)?

   Jak poznáte, že si na kole budujete kondici a štíhlejší postavu, a nikoli hory svalů? Jednoduše - přibližně se lze orientovat podle dechu. Jestliže už nezvládáte mluvit a jste schvácení, je třeba zklidnit, protože tak se projevuje právě sportování v anaerobním režimu. Kromě tohoto laického odhadu ještě existuje odbornější měření tepové frekvence. Ta by neměla být vyšší než 40 až 70 procent z vaší maximální tepové frekvence (TF max.). Odhad své hodnoty TF max. si vypočítáte podle jednoduchého vzorce: od hodnoty 220 odečtete svůj věk (TF max. = 220 minus věk).

   Než vyrazíte na kolo, je dobré se pořádně protáhnout. "Protažení a důkladné zahřátí svalů je důležitou prevencí proti svalovým zraněním. Připraví svaly na zátěž," vysvětluje trenérka studia Holmes Places Petra Jandová. 

   Přimlouvá se také za protažení po výkonu. "Závěrečný strečink pomáhá k rychlejší regeneraci, odplavení kyseliny mléčné a dalších metabolitů z těla," dodává Petra Jandová. Pokud to zvládnete, dejte si po výletě také pár sedů-lehů či zkracovaček.


Jak jste na tom holky? "Holdujete" kolu nebo raději spinning, či úplně jiný pohyb? 

15 komentářů :

  1. Kolo je můj favorit! :) Právě ale jezdím na nejvyšší zátěž kvůli svalům. Potřebuju je nějak udržovat.. Nechci, aby zmizly :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky se mi takhle nejlíp jezdí.. Na menší zátěži šlapu "naprázdno" :/ :D

      Vymazat
    2. Tohle je ale z hlediska techniky jízdy na kole špatně. Stačí vyjet pár kopců, jet si pár časovek a za chvíli máš svaly taky a ještě pojedeš tak, jak se má. Nohy se mají točit!!

      Vymazat
  2. Já mám nejraději cross trainer. Ale už hodně dlouho se nemůžu dokopat do fitka. Přitom bych to potřebovala. Tak mi fanděte, ať přestanu být líná a ať přestanu úspěšně hledat výmluvy, proč jít nemůžu :-))

    OdpovědětVymazat
  3. Miluju cyklistiku :-) Ten pocit, že můžu objevovat nová místa a nepotřebuju k tomu auto, jen vlastní nohy a sílu abych tam dojela. Jsem neběhací typ (prostě mě to nebaví) Ale na kole jsem schopná ujet stovky km :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Jo Kaki (Tomel japonský) je ovoce. U mě úřes zimu a podzim hodně oblíbené :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Já jezdila přes jaro léto do práce a po městě na kole. Přednoli na vlak do školy a o vikendu jezdime na delší výlety. Že bych po něm hubla to ne, ale aspoň mám nějaký pohyb při sedavém zaměstnání a hezčí začátek dne. Teď už to bohužel nejde, ráno je tma a zima :(

    OdpovědětVymazat
  6. Strašne rada jazdím na bicykli, sú to proste super výlety a keď je krásne počasie sa vždy vyberieme :)

    OdpovědětVymazat
  7. kolu jsem nikdy moc nedala, nebaví mě jezdit do kopce:-D teď se mu ale nevyhnu, na rok jedu do holandska... tam je aspoň placato, tak si to kolo pořádně užiju :-)

    OdpovědětVymazat
  8. tak to je od dědy hezký dárek :) já se také na Vánoce netěším... už teď, když vidím kolekce v obchodech, tak jen kroutím hlavou, dva měsíce předem... já mám radši kolo, raději si užívám toho pobytu venku a tak... na spinningu jsem také párkrát byla, ale už je to dlouho...

    OdpovědětVymazat
  9. Já miluju cyklistiku :) O prázdninách jsme každé ráno s kámoškou vyrážely, ale jedím hlavně takový zvlněný terén, né přímo kopce ale žádná rovinka. Dřív sem se bála že se mi zvětší stehna ale je to v pohodě, spíš jsou taková vytvarovanější a hubu po celou dobu jízdy nezavřu takže dobré :D

    OdpovědětVymazat
  10. Na kole jezdím strašně ráda. Jen letos mi to nevyšlo kvůli operaci kolene. Už se těším na příští sezonu kdy na kole objedu celý svět, hi! :)))
    Ps. Spining je také super, ale chybí mi tam krajina! ;))

    OdpovědětVymazat
  11. také jsem fanoušek cyklistiky, v současnosti se jedná o můj jediný pohyb, když je volná chvíle tak vyjedu.. akorát ted v zimě trpím, občas zajedu na lyže a v tělocvičně mě to neba. Máte nějaký tip, co dělat mimo sezonu?

    OdpovědětVymazat
  12. "Konkrétně při cyklistice hrozí, že "narostou" obrovské svaly na stehnech, což většina z nás nechce, že" :-)))))))))) ty woe a na tohle jsi přišla jak ??? kuwa vyzkoušej něco v reálu, než o tom odněkud zkopíruješ článek... a za druhé.. přestaň tady omílat ty kreténismy o tepové frekvenci a najdi si nějaké seriózní články o tom, co se v lidském těle při sportu (aerob i anaerob) děje a pak pochopíš, co tu ze sebe děláš :-)))))

    OdpovědětVymazat
  13. Cyklistika je super, taky nemám rád spinning právě kvůli tomu, že jsem hodinu zavřený a čučím do zdi. Spalovat tuky..u cyklistiky platí to samé jako u jiných sportů...dodržovat vhodnou tepovou frekvenci, tak jak je uvedeno v článku.
    Před každou vyjížďkou nejen protažení, ale i prohlédnutí kola jestli v pořádku a po určitých intervalech nechat odborně zkontrolovat v cyklo servise.

    OdpovědětVymazat