středa 19. září 2012

Bílý čaj

   Bílý čaj byl opravdu ve starodávné Číně výlučně čajem císařů, a to díky své výjimečnosti a vzácnosti. Bílým čajem často císař uctíval vážené návštěvy a dávali jím tak najevo svoje bohatství a vliv. Bílý čaj se začal do Evropy masivně dovážet poměrně nedávno. Dnes se s bílým čajem setkáte už i v supermarketu, co by komerčním produktem.

     Bílý čaj má zlatavý nálev a jemné nasládlé aroma. Bílý čaj se dříve označoval jako čaj císařů, protože byl tak vzácný, že si jej běžný člověk nemohl dovolit. Bílý čaj se totiž zpracovává z mladých a ještě nerozinutých čajových lístků. Ty se mohou sbírat jen během krátkého období roku a bílý čaj se tak prakticky stává nepřirozenějším a „nejčistším“ čajem. V dnešní době není ale bílý čaj nic neobvyklého; najdete ho téměř v každé čajovně a už dávno není pro širší veřejnost pojmem neznámým.


   Pěstování bílého čaje bývá poměrně náročné. Čajovníkové keře bílého čaje se obvykle pěstují na méně slunných až stinných místech, aby se redukovala tvorba chlorofylu. Proto mají lístky bílého čaje světlejší odstín. Sběr těchto lístků probíhá brzy na jaře před obdobím monzunových dešťů, aby se zabránilo rozevření pupenů. Tím by se znehodnotily některé blahodárné účinky bílého čaje.

   Kromě lahodné chuti je bílý čaj i prospěšný našemu zdraví. Blahodárné účinky bílého čaje byly v mnoha studijích ověřeny. Bílý čaj obsahuje řadu antioxadantů, které zbavují tělo volných radikálů, které mohou vyvolat rakovinotvorné bujení. Stejně tak bylo prokázány hubnoucí účinky bílého čaje.
Ano, opravdu.
   Nepředstavujte si, že místo pohybu a zdravého a vyváženého jídelníčku lze jen popíjet bílý čaj. Bílý čaj sice opravdu odbourává tukové buňky, ovšem lze jej používat jako doplňek, nikoliv náhradu. Kromě odbourávání navíc zamezuje tvorbě nových tukovách buňek, a proto lze chápat účinky bílého čaje jako spíše preventivní. Bílý čaj se také úspěšně používá v kosmetickém průmyslu, kde jsou využity jeho antioxidační a antibakteriální účinky.

   Já sama mám moc ráda sypané čaje a to hlavně zelené a bílé - teď mám bílý s jahůdkama :-)... Lahoda...

8 komentářů :

  1. Můj společník už od 8.třídy :D I zelený mám ráda. Hlavně teda sypané.. Jenomže jsou hodně drahé bílý - 100kč/50g :( Jinak mám ráda bez příchutí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to asi jak kde, já si teď kupovala bílý (ochucený...) za cca 55kč/50g v Oxalisu...

      Vymazat
    2. Já kupuju neochucený - White monkey (kolem 100kč) a ještě jeden (taky kolem 100kč) :/ taky v oxalisu!!! :O :D Hájzli!

      Vymazat
  2. je pravda, že už v dnešní době je k vidění na každém kroku, ale ještě jsem ho neměla... já prakticky jsem závislák na zeleném, tak si tedy rozšířím obzory i o ten bílý :) Moc se mi líbí tato věta: "Nepředstavujte si, že místo pohybu a zdravého a vyváženého jídelníčku lze jen popíjet bílý čaj." ... :)

    OdpovědětVymazat
  3. nejradši mám zelený, ale bílý mám taky moc ráda :)

    OdpovědětVymazat
  4. Pokud si dobře vzpomínám, tak mi chutnal. :D
    Je fakt, že sypané čaje jsou 10000000000x lepší než pytlíkové! :)

    OdpovědětVymazat
  5. Tak on už i ten název "bílý čaj" zní císařsky :D Já mám bílý čaj mnohem radši než zelený nebo třeba černý, ale doma máme jenom ty pytlíkové balené, měla bych ale zavést ty sypané :)

    OdpovědětVymazat
  6. Díky moc za super za super článek o bílém čaji. Já jsem ho tedy osobně ještě nikdy nevyzkoušela, ale myslím si, že bych to už brzy měla napravit :-) Napravím to brzy hlavně proto, že jsem si pořídila takovou ochutnávací, mnou vytvořenou sadu čajů ze stránek milota , tak uvidím a dám pak vědět.

    OdpovědětVymazat