neděle 4. listopadu 2012

Anorexie a bulimie už "nestačí"...

   Určitě všechny víte, co je to anorexie a bulimie a není Vás potřeba s těmito pojmy seznamovat. Já sama, když jsem zakládala blog - v době, kdy byl spíše o jídelníčcích, než o receptech - měl na blogu spoustu otázek, zda jsem "pro ana a pro mia", ale o tom jsem psala již tady. Taky sem tam tady mám otázku, zda "spřátelím" a když se podívám na blog spisovatelky, tak buď je to blog anorektičky nebo je to úplně nový blog - opravdu se omlouvám, ale "spřáteluji" pouze blogy, ke kterým už mám nějaký vztah, nebo kde, už nějký ten článek je, aby tam potom nebyly "doporučené" jídelníčky o 3 rajčatech... ano, mám moc ráda i blogerky, které si anorexií prošly, ale to jsou holky, které se s tím perou, aby se vrátily k "normálnímu" životu a režimu - a ty naopak obdivuji a podporuji....

   A co to, že anorexie a bulimie už nestačí? Ano, máme k tomu ještě "drunkorexii" (alkorexii), "manorexii" a i "orthorexii" nebo "diabulimii"....


Nový "hit" - Drunkorexie
Drunkorexie je spojena s popíjením alkoholu. Tato porucha byla vypozorována hlavně u amerických školaček bydlících na internátu. Dívky dobře vědí, že alkoholické nápoje obsahují kalorie, a proto se celodenním půstem zcela nesmyslně snaží připravit tělo na večerní párty, kdy si mohou bez výčitek dopřát alkohol. Takže dívky celý den nejí, nebo jsou na "minimálním" jídelníčku, aby to mohly večer "roztočit"... Hmmm, nemůže být nic lepšího, než několik drinků na lačný žaludek...

"Manorexie"
Pojmem manorexie se označuje anorexie diagnostikovaná u mužů. Jejich podíl mezi nemocnými je sice oproti ženám a dívkám zanedbatelný, přesto existují. Odhadem je jich asi jedna desetina.

"Orthorexie"
Orthorexie je porucha, při které se člověk (ve větší míře, než která je považována za „normální“) upíná na zdravou stravu. Tohle je už mnohem dál, než "extra posedlost" bia potravinami, lidi trpící touto poruchou nepozřou nic co by mohlo být "kontaminované" nečistým vzduchem a pokud jejich "vhodné" potraviny neseženou tak se rději nenajedí....

"Diabulimie"
Dalším naprosto zbytečným hazardem se zdravím je porucha zvaná diabulimie. A jaká je její charakteristika? Zní to neuvěřitelně, ale diabulimií trpí především mladé diabetičky, které záměrně vynechávají lékařem předepsané dávky inzulinu, aby nepřibraly. Inzulin totiž podporuje ukládání tuků. Již tak závažné onemocnění, jakým diabetes je, se tak může ještě zkomplikovat.

PS: Věděly jste, že dle různých měření, by žena, která by měla rozměry přesně jako panenka Barbie byla mrtvá? Zní to morbidně, ale je to tak....

15 komentářů :

  1. šmarja.. jakoby toho nebylo už tak dost
    hrozné nemoci :(
    strašně obdivuju ty,kteří se s nimi naučili bojovat a porazili je!
    asi mám Orthorexii :D:D:D:D
    a to o Barbie jsem už slyšela.. nastavili nám špatné ideály :) tak ať se pak nediví
    hezký článek Adel :))

    OdpovědětVymazat
  2. Teda, tak to jsem vůbec nevěděla, jaké nemoci ještě můžou existovat. Docela mě to zarazilo.
    U orhorexii jsem se zarazila a popřemýšlela jsem, jestli jí netrpím. Pak jsem si ale řekla že ne, oběd s našima jím, i když je třeba tučný - dám si prostě málo ale s ním to. Jím zdravě, ale u babičky klidně pozřu tácek věnečků, koláčků, rohlíčku a jiných pochutin na jeden zátah a výčitky moc nemám. Takže jsem v klidu :D uff :D
    Pěkný článek, poučný! :)

    www.sunnyym.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  3. tý jo toho teda je. ale aspoň jsem se něco nového dozvěděla. Super poučný článek :-)

    OdpovědětVymazat
  4. zrovna nedávno jsem slyšela o "diabulimii" - je to hrozné, jak vůbec tohle někoho může napadnou... ale samozřejmě i ty výše zmíněné druhy jsou hrozné... jinak taky jsem to slyšela o té Barbie, "hezké" vzory nám předkládají, hlavně všem slečnám už od mladičkého věku...

    OdpovědětVymazat
  5. Zajímavý článek, ortorexii jsem znala, ale ty ostatní ne. Diabulimie mě teda hodně zaskočila. Vím, že diabetici můžou zhubnout (jeden díl ve Jste, to co jíte o tom byl s paní Jiřinkou) ale to už fakt musí být v rukou odborníka...

    OdpovědětVymazat
  6. Zajímavý článek, musím říci, že o všech těchto onemocněních jsem už slyšela :-( Jen bych doplnila, že Drunkorexie není obvyklá jen v USA, ale také ve Velké Británii.

    OdpovědětVymazat
  7. Pěkný článek, jsem ráda, že jsi mě s ním seznámila. Nevěděla jsem, že něco takového existuje. TeĎ jenom, co vymyslí dál. Nevím, příjde mi to strašný takle dělat blbosti, které pak stojí zdraví, viz ta diabulimie, to je asi dost nebezpečný! ..
    O těch základních vím, okrajově jse si nimi i přošla, díky bohu už neproocházím. A držím pěsti holkám, co to myslí vážně - vyhrabat se z toho. ensnáším pro ana blogy, kde doporučijí nejíst a super recepty! ;)

    OdpovědětVymazat
  8. Povedený článek, je toho kolem nás tolik...

    OdpovědětVymazat
  9. Zajímavý a povedený článek :) Vůbec jsem netušila že kromě bulimie a anorexie existuje ještě něco dalšího, jako kdyby toho nebylo dost...

    OdpovědětVymazat
  10. Pěkný článek.
    O něčem jsem už slyšela, ale jako taková diabulimie mě fakt zaskočila. To je zase jiný druh hazardování se svým zdravím, ale dost vážný. Achjo, proč to vůbec existuje..

    OdpovědětVymazat
  11. A za pochvalu muffinků děkuju, ty košíčky jsou na ně super. Možná kdybys ještě obešla pár trafik, tak ještě první číslo seženeš. Já měla v plánu sbírat všechny čísla (hlavně kvůli těm formičkám), ale ta cena mě trochu odradila. První číslo stále 50, ale další už 100? No, to tedy né, to je na mě moc. Ale ten časopis mají moc pěkně udělaný, přehledný, z pěkného papíru.. jenže ty recepty, to pro mě moc není. Samý cukr, máslo, plato vajec :D
    Jinak, taková poznámečka. Na tvém blogu jsem úplně závislá, každý den chvátám se sem podívat, jestli nááhodou nepřibyl nějaký receptík :D Máš to tu zkrátka SUPER!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já moc děkuji za pochvalu :-)... jsem moc ráda, že se blog líbí :-)

      Vymazat
  12. To je děsný...jedna známá je takový ten typ jako drunkokorektička-skoro nejí, pořád jenom chlastá a když už jí, tak si dá třeba mrkev nebo papriku...hrozný :(

    OdpovědětVymazat
  13. Greate pieces. Keep posting such kind of info on your site.
    Im really impressed by your blog.
    Hello there, You've performed an incredible job. I will definitely digg it and individually suggest to my friends. I am confident they'll
    be benefited from this web site.

    Feel free to visit my web blog - deep sea information

    OdpovědětVymazat