pátek 16. listopadu 2012

Mé oblíbené přílohy


   Ještě před rokem bych Vám řekla, že moje nejoblíbenější příloha jsou krokety, knedlíky a americké brambory... Upřímně, teď kdyby mi někdo dal vybrat mezi kroketama a bulgurem tak sáhnu po bulguru :-)...
   Takže se dnes v článku podíváme na mé oblíbené přílohy a samozřejmě na nějaké informace o nich, jako od kud se vzala, čím jsou např. prospěšné a samozřejmě na jejich kalorickou hodnotu....



BULGUR
Bulgur je označení pro předvařenou nalámanou celozrnnou pšenici. Vyrábí se tak, že se pšenice vypere, usuší, podrtí na menší kousky a síty roztřídí podle velikosti zlomků na různě hrubé frakce. Bulgur je již předvařený (na rozdíl od jednoduše drcené pšenice označované jako šrot), a to usnadňuje jeho další využití v kuchyni. Nejznámější uplatnění bulguru je v libanonském salátu tabouli.
Bulgur je lehce stravitelný a má příznivé nutriční složení, protože obsahuje vlákninu, vitamíny a minerály. Díky obsahu bulgur zasytí. Dále podporuje zdraví střev a působí blahodárně na nervovou soustavu.
Bulgur jsem si velice oblíbila, moc mi chutná - jak nadladko tak naslano (v této podobě ho používám více) a velice mi vyhovuje i díky tomu, že moc nemusím rýži a k některým pokrmům si prostě brambory a podobné přílohy neumím představit, ale bulgur mi u těchto jídel vyhovuje. Já kupuji bulgur v Albertu a jeho hodnoty na 50 g v neuvařeném stavu jsou následující :  184 kcal, bílkoviny: 6,15 g, sacharidy: 37,95 g, tuky : 0,65 g, vláknina: 9,15 g. 


BRAMBORY
Brambory pochází od Inků, od kterých je pro Evropu získali Španělé, ovšem původně jako exotickou květinu. Brambory obsahují širokou paletu stopových prvků, jako např. draslík, hořčík, zinek, vápník, fosfor, železo, měď, fluor, sodík, chrom a další. Jsou tedy skvělým a levným zdrojem minerálů nezbytně nutných pro zdraví našich orgánů a jejich správnou funkčnost. Jsou důležité například pro srdce a cévní systém, hormonální procesy, metabolismus tekutin v těle, krvetvorbu, zdravé kosti, klouby, šlachy a svaly, plodnost a potenci, v neposlední řadě také kůži, vlasy, nehty, obranyschopnost těla a pevné nervy. Z vitaminů v bramborách najdeme především vitamin C, který se sice tepelnou úpravou částečně ničí, ovšem i tak stojí za zmínku.
Brambory můžu na jakýkoliv způsob - vařené bez slupky, se slupkou a tvarohem, pečené nebo jako kaši :-)... Hodnoty jsou na 100 g vařených brambor bez slupky: 71 kcal, bílkoviny: 1,33 g, sacharidy: 15,6 g, tuky: 0,08 g, vláknina: 2,5g.  

JÁHLY
Jáhly jsou loupané proso. Proso je obilnina pocházející z Číny, která se u nás pěstuje v teplých a suchých oblastech. Semena - plody jsou malé žluté kuličky v průměru asi 1 mm. Pokrmy z jáhel jsou lehce stravitelné a přitom velmi výživné a syté. Mají vysoký obsah vitamínů skupiny B a minerálů včetně železa, takže se doporučují lidem trpícím chudokrevností. Vysoký obsah fosforu pomáhá v prevenci a léčbě depresí a únavy. Jáhly jsou jedinou zásaditou obilovinou a proto jsou vhodné při žaludečních obtížích.   Jáhly neobsahují lepek a proto jsou vhodné pro bezlepkovou dietu. Díky obsahu minerálních látek zlepšují metabolismus a mohou být nápomocny jak při snaze zhubnout a tak i ztloustnout.
Když jsem s jáhlami "začínala" tak jsem je dělala hlavně naslano, teď je mám nejraději nasladko a dělám si je ráno jako kaši, prostě uvařím jáhgly v mléce nebo ve vodě a přidávám co mne napadne - jogurt, ovoce, oříšky a podobně... Vím, že jsou jáhlové vločky atd., což by bylo na přípravu rychlejší, ale já mám mnohem raději jáhly a za těch pár minut navíc u sporáku mi stojí :-). A hodnoty na 50 g v neuvařeném stavu jsou následující: 181 kca, bílkoviny: 5,51 g, sacharidy: 36,45 g, tuky: 2,1 g, vláknina:4,25 g.

KUSKUS
Kuskus, Couscous nebo Cous Cous je jednou ze základních potravin severoafrické kuchyně. Jedná se o spařenou a do kuliček tvarovanou krupici z pšenice, ječmene nebo prosa. Kuskus se při přípravě nevaří, ale zalévá vařící vodou nebo vařícím pokrmem. Při výrobě kuskusu tradiční cestou se krupice nejprve rozprostře, případně se přidá trocha mouky a postříká slanou vodou, tak aby nebyl příliš vlhký a utvořil hrudky. Pak se hrudky lehce dlaněmi rozdrobí asi na milimetrové kuličky. Příliš malé hrudky se vytřídí a postup se opakuje, dokud není krupice připravená. Časem se schnoucí krupice spojí a utvoří zrníčka.
Raději mám rozhodně bulgur, ale i kuskus je mou stálicí, jeho obrovskou výhodou je snadná příprava, i v práci jsem si ho mohla připravit čerstvý, díky čemuž měl u mne velké plus :-)... a i na sladko stojí za to :-). A hodnoty na 50 g, opět v neuvařeném stavu, jsou následující: 179 kcal, bílkoviny: 5,65 g, sacharidy: 25 g, tuky: 0,65 g, vláknina: 0,1 g. 

FAZOLOVÉ LUSKY 
V případě zelených lusků se jedná o nezralé, předčasně otrhané lusky fazole obecné. Původní domovinou této rostliny je Amerika. Křehké fazolové lusky jsou výborné jako příloha, a to podušené na másle. Můžete je orestovat na pánvi s další zeleninou, nebo si na nich pochutnat v méně dietní verzi se slaninkou. Fazolové lusky koupíte jak čerstvé, tak sterilované, nebo mražené. Nezralé lusky obsahují velké množství vitaminu A, B a minerální látky – hořčík a vápník.
Fazolové lusky mám moc ráda a jsou výborným zdrojem vlákniny. Já kupuji mražené a jako přílohu je třeba jen spařím, nebo osmahnu, udělám s omáčkou, prostě podle náldy :-). A jejich hodnoty na 100 g jsou následující: 25 kcal, bílkoviny: 1,7 g, sacharidy: 4,7 g, tuky: 0,7 g, vláknina: 3,8 g. 

A MŮJ NEJNOVĚJŠÍ OBJEV - POLENTA
Polenta je kukuřičná kaše rozšířená především v severní Itálii a také v Chorvatsku, Rumunsku a Černé hoře, kde se podává jako silně kajmakem omaštěná kaše se sklenicí kyselého mléka. U nás se nejčastěji prodává jako instantní kukuřičná polenta, ze které se připravuje kaše, knedlíky nebo různé placky. Polenta se podává buďto samostatně nejčastěji s pikantním sýrem gorgonzola a kvalitním vínem, nebo slouží jako příloha k masu, salátu či zelenině. Tato zdánlivě obyčejná kukuřičná kaše je ale také oblíbeným pokrmem Chorvatska, Rumunska a Černé Hory. Polenta je zdravý pokrm bohatý na bílkovinu a vlákninu, také na vitamíny a minerály.
Polentu jsme si koupila od Alnatury a stala se mou velkou oblíbenkyní, jak jen jako kaše, nebo jako noky, pečená a v jakékoliv další úpravě :-)... A její hodnoty - tedy přímo Alnatura polenty - na 50 g v neuvařeném stavu jsou: 172 kcal, bílkoviny: 3,5 g, sacharidy: 37 g, tuky: na internetu tvrdí že 0 g nevím, nevím - obal jsem už bohužel vyhodila,vláknina: 2 g.

No a dále samozřejmě salátky, zelenina a těstoviny, ale ty teď jím méně a méně, ani nevím čím to je... občas si dám max. rýžové nudle...

A jak to máte s přílohami Vy? Jaké jsou Vaše oblíbené?



10 komentářů :

  1. já milovala bramborový knedlíky! :D k číně jsem jich dokázala spořádat klidně deset...
    bulgur,kuskus a polentu jsem ještě nezkoušela,ale jáhly mi chutnají :)
    mezi mé oblíbené přílohy bych asi zařadila těstoviny,rýži a brambory :D takže všechny :D a fazolový lusky zbožňuju:))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já nikdy nic podobného s tvarohem nedělala,tak bych to chtěla vyzkoušet :)
      děkuju!

      Vymazat
  2. Děkuju za tento článek, aspoň v tom mám přehled. Sháním polentu co se dá, jen mám strach že u nás nepochodím. Ještě že existuje internet...

    OdpovědětVymazat
  3. na prvním místě mám rozhodně celozrnný kuskus, jím ho několikrát do týdne a ještě se mi nepřejedl:) zrovna jsem ho měla k obědu - s cuketou a lososem:)

    OdpovědětVymazat
  4. tak to já na krokety a americký brambory nedám dopustit:P:)

    OdpovědětVymazat
  5. aspoň tam nebudete mít takový frmol :) suprový článek, hezky utřízené... já se snažím pěkně přílohy střídat :) když nad tím tak přemýšlím, tak je hrozně těžké říct, která mi chutná nejvíc ;)

    OdpovědětVymazat
  6. Já jsem si nejvíc zamilovala kuskus. Už od prvního ochutnání to byla pro mě jasná jednička-rychlá příprava a perfektní chuť :) Taky mám ráda rýži a co z běžných příloh moc nemusím jsou brambory. A fazolové lusky jsou taky moc dobré :)

    OdpovědětVymazat
  7. Taky mám ráda kuskus, ale ty správné brambory, rýže Natural a semolinové těstoviny jsou taky fajn. Z dm od Alnatury mají skvělé výrobky :)
    Bulgur jsem sakra ještě nezkusila :D Už ho musím ochutnat. Jáhly jsem jako celé ještě nikdy nejedla, ale kaše z jáhlových vloček - mmmm, nedám na ni dopustit :D
    A k polentě. Já nějak nevím, čím, jak ji dochutit. Na sladko bych věděla, ale prostě na slano nevím a samotná mi příjde taková bez chuti. Jak ji dochucuješ ty?

    OdpovědětVymazat
  8. Já mám strašně ráda bulgur a kuskus. Nemusím moc brambory. Respektive nevadí mi s masem, nebo hlavním jídlem, ale jak všechno sním a zbudou jen brambory, tak jsem schopná nechat dva kousky na talíři, samotné je nemám ráda. Ale třeba na loupačku, s tvarohem, tak to je už jiná!

    Jinak super článek, určitě zkusím i něco méně obvyklého z tvých doporučení. A co ještě můžu jsou těstoviny, ty mám moc ráda, i když zrovna nejdietnější nejsou :-D!

    OdpovědětVymazat
  9. Já mám ráda rýži, buď celozrnnou nebo tu lepivou asijskou (jasmínovou), a jinak klasika - kuskus, brambory,...A můžu se utlouct po pohance, tu fakt miluju:)
    Jáhly jsem měla asi 2x a připadaly mi zvláštní, ale jáhlovou kaši si dělám a chutná mi...
    A teď jsem vyzkoušela špaldové kroupy (kernotto), kupuju v kauflandu a taky to není špatné:)
    Na Bulgur se teď chystám:)

    OdpovědětVymazat