neděle 17. června 2012

Dalších 10 mýtů o hubnutí

1. Alkohol spaluje tuky
Alkohol tuky nespaluje, ale bylo by hezké tomu věřit. Naopak, alkohol je velice kalorický a ke všemu zvyšuje chuť k jídlu - proč bychom jinak měli aperitiv?

2. Nesmí se přijímat cukry, protože se z nich tloustne
Pokud omezíme příjem cukrů pod 50g denně, vystavujeme tělo zbytečnému stresu. Dojde ke stavu metabolismu - ketóze, při kterém tělo postupně vyčerpá zásobu glykogenu z jater a začne energii získávat z bílkovin a v dalším kroku z tuků namísto z cukrů. Tato cesta je především velmi drahá, kvůli ceně kvalitních bílkovin (např. bílé maso). Dlouhé sacharidy jsou v porovnání s kvalitními bílkovinami daleko levnější. Zároveň po obnovení příjmu cukrů dojde k všeobecně známému JO-JO efektu, protože tělo si dané cukry začne po zažitých zkušenostech šetřit.

3. K jídlu stačí zelenina
Jídlo musí být především vyvážené a složené z bílkovin i cukrů, jinak mu budou chybět potřebné živiny. Pocit zasycení a prodloužení glykemického indexu ostatních potravin navíc s doplněním vitamínů vám zajistí právě zelenina.

4. Po sportu se nesmí jíst
Při sportování dochází přibližně během 45 minut k vyčerpání zásob glykogenu ve svalech a poté sahá tělo ke svým tukovým zásobám, z nichž čerpá energii až do dalšího jídla. Má to však svá ale. Svaly zásoby glykogenu doplňují nejrychleji hodinu po cvičení. Když se tedy nenajíte, nedochází po cvičení k nárůstu svalové hmoty. Platí, že čím více máte svalové hmoty, tím lépe a rychleji se tuky spalují.
 
 
5. V zimě to nemá cenu
Nevěřte tomu! Kdo začne shazovat kila před Vánocemi, nebude mít chuť si přes svátky zkazit (a nebo v nejhorším mu tři dny "hříchů" tolik neublíží). A že v zimě nemá smysl bojovat proti medvědímu obalování sádlem také není pravda. Stačí dost spát, nadopovat organismus dostatkem vitamínů a řídit se vlastními biorytmy, a určitě se ubráníte každému záchvatu "žravky".

6. Jídlo označené ,,LIGHT,, vám pomůže zhubnout
Dnešní fenomén. Vše, co je Light nebo BIO, je dobré a zdravé, a když to budeme jíst, budeme krásní a štíhlí. Bohužel tak to není. Je důležité si uvědomit, že LIGHT výrobek může mít hodně cukru, spoustu energie, ale naproti tomu málo tuku. Což je super, ale co ten cukr? Pokud ho nespálíme, tak ho vyloučíme a v tom nejhorším případě uložíme do tukových zásob. Pokud si budete vybírat LIGHT výrobky, dívejte se na nutriční tabulky. Většinou je to jen tah na zákazníka, jak upoutat jeho pozornost. A co si budeme povídat, když uvidíme výrobek s velkým nápisem 0,1 % tuku a jsme zrovna ve fázi hubnutí, tak nás to upoutá...

7. Budu jíst jen tukožroutskou polévku a zhubnu!
Je sice pravda, že řada lidí možná sní za týden diety více zeleniny než za celý svůj dosavadní život. Dieta dodává hodně vlákniny, vitaminu C a dalších antioxidantů zastoupených v zelenině. Ale v dietě převažují sacharidy nad bílkovinami. Bílkovin a vápníku je velmi málo. Efekt je dán silným odvodněním organismu. Významné zastoupení nadýmavé zeleniny znemožňuje účast na společenských akcích. Po skončení diety je jo-jo efekt téměř zaručen. Není možno aplikovat déle než týden, poté by docházelo k úbytku svalové hmoty.

8. Sušené ovoce nebo čerstvé? Vyjde to nastejno!
Ovoce a zelenina jsou pro zdraví člověka velmi důležité. Obsahují potřebné vitaminy, minerály, antioxidanty, vlákninu a řadu jiných prospěšných látek. Mnohem lepší však je, pokud si je dopřejete čerstvé, nikoliv v jejich upravené podobě.
"Proč konzumovat sušené ovoce když je nám celoročně v obchodech k dispozici ovoce čerstvé, které je bohaté na vitamíny? Nejen, že sušené ovoce ztrácí vitamíny, ale navíc další nevýhodou je síření oxidem siřičitým." Varuje výživová specialistka. Navíc, v sušeném ovoci je vysoký obsah cukru. Sušené ovoce nás tak trochu klame. Neuvědomujeme si totiž, že jen několik kousků má tolik cukru jako například půl kila čerstvých plodů. Takové množství čerstvého ovoce bychom ale normálně vůbec nesnědli.

9. Jedno jídlo denně
Zásadní chyba! Pokud dáte tělu energii pouze jednou denně, začne si ji ukládat v podobě tukových zásob. Jídlo přes den je třeba rozdělit do 4-5 menších dávek v intervalu 2,5-3 hodin.

10. Hubnu s müsli
Zařadit do jídelníčku müsli je skvělé, ale ne slazené cukrem a tzv. pečené. Ideální je směs různých druhů vloček a semínek (dýňové, lněné) ideálně s čerstvým ovocem a např. jogurtem. A pozor, müsli je podobně energeticky hodnotné jako pečivo, ale zdravější - je celozrnné.
 
 
Publikováno 19.2.2012

Žádné komentáře :

Okomentovat