neděle 17. června 2012

10 mýtů a omylů o hubnutí

1. Od pěti večer se nesmí jíst
Tohle je veliký nesmysl. Důležité je nejíst 2 - 3 hodiny před spaním. Večeře by měla být lehká a spíše obsahovat bílkoviny než sacharidy. Pokud vstáváme v 8 ráno a spát chodíme v jedenáct, je nesmysl trápit organismus hlady, když to není potřeba. Klidně si můžeme dát lehkou večeři třeba v osm večer.

2. Stačí jíst zdravěji a na množství nezáleží
Velký omyl! Většina rostlinných tuků a tmavého celozrnného pečiva má stejnou energetickou hodnotu jako živočišné a světlé pečivo. Liší v tom, že obsahují zdravější živiny. Také velmi oblíbené džusy jsou velmi kalorické, proto si je ředíme. Jíme sice zdravěji, ale energetický příjem je stejný. Takže bez pohybu stejně nezhubneme.

3. Začnu hodně cvičit a zhubnu
V tomto případě je na místě spíše opatrnost. Hubnutí bez pohybu a cvičení sice nejde, ale pokud nemáme dostatečnou kondici a koledujeme si o problémy. Nevhodné cvičení nebo přílišné zatížení některých částí těla poškozuje kloubní systém, kosterní systém a hlavně způsobuje křeče. Hlavně ale způsobuje fyzické vyčerpání. Kondici je třeba zvyšovat postupně a rovnoměrně.

4. Kdo hubne, musí hladovět
Největší chyba, která se dělá. Hlad je přítel obezity! Vždy je třeba jíst a to častěji a menší dávky. Samozřejmě se musí nad jídelníčkem přemýšlet. Někomu může vyhovovat méně časté jídlo, ale je třeba hlídat si vyváženost jídelníčku. Navíc hladovění dělá z hubnutí velké utrpení a člověk pak všechno spíše vzdá. Hlad tělo oslabuje, takže si koledujeme o velké zdravotní potíže.

5. Já prostě nemůžu zhubnout
To také není pravda. Tedy pokud nevážíte 45 kilo. Většinou se ukáže, že při hubnutí děláme chybu. Sice jíme málo, ale většinou ke zdravému jídlu hodně mlsáme. Nebo sice jíme zdravě, ale energetický výdej je menší než příjem.

6. Budu jíst pilulky na hubnutí a zhubnu
Žádné pilulky za nás nic neudělají - to by jsme na světě byli už jen modelky a modelové. Základem vždy zůstává racionální strava a pohyb. Pilulky nám mohou jen pomoci udržet již nastavený režim. Opravdu neexistuje žádná pilulka, která by sama rozpouštěla naše tukové zásoby, zatímco sledujeme televizi.

7. Budu jíst dia výrobky a zhubnu
Zásadní omyl! Dia výrobky jsou určené diabetikům, aby zbytečně nerozkolísaly hladinu krevního cukru. Když si přečteme etiketu, zjistíme, že dia výrobky jsou prakticky stejně kalorické jako ostatní, což je dáno vyšším obsahem tuku. Raději si smlsněte na kousku hořké čokolády či na tvarohové zmrzlině.

8. Džusy jsou zdravé a nepřibírá se po nich
Když přijmeme dostatečné množství zeleniny a ovoce, žádné džusy nepotřebujeme. Jsou zbytečně kalorické a navíc budí dojem, že co teče, po tom se nepřibírá. 100% přírodní džus bez sladidel má v jednom litru přes 2000 kJ! Pozor také na slazené minerálky a limonády. Nezasytí nás a kalorie v nich obsažené nám zbytečně snižují objem jídla, které bychom jinak mohli beztrestně sníst.

9. Čas od času si nechám propláchnout střeva a zhubnu rychleji
Takový zásah je pro organizmus velmi násilný a zbytečný. Pakliže dlouhodobě jíte, co vás napadne, propláchnutí střev vám ke zhubnutí rozhodně nepomůže. Konzumujete-li zdravou a vyváženou stravu s dostatkem ovoce, zeleniny a zakysaných mléčných výrobků, je vaše střevní flóra v rovnováze.

10. Cholesterol je špatný!
Není, naopak je významnou složkou buněčných membrán. Problémem je ale cholesterol v artériích, kde v krajních situacích dokáže ucpat cévy. Chyba není v cholesterolu samotném, ale v proteinech, díky nimž putuje krví. Ty jsou dvojího typu. Jedny (tzv. HDL) na naše tělo mají vliv pozitivní, v případě druhých (LDL) bychom měli usilovat o jejich snížení. Cholesterol přijatý v potravě se v krvi objevuje většinou ve formě HDL. Takže si to vajíčko klidně dejte.


Publikováno 19.2.2012

1 komentář :